Dan I.
• Sproščeni pred kamero
• Neverbalna govorica
• Vsebinska priprava
• Praktične vaje
Dan II.
• Osnove postavitve (kadriranje)
• Ozadje sporoča
• Triki in pomagala
• Kako popestriti video nagovor
• Praktične vaje in ogled posnetkov
PPT: Sproščen nastop pred kamero
- Pomen neverbalnega sporočanja
Zvočna podoba govora zajema med drugim višino in ton glasu (čustva), glasnost, hitrost in ritem govorjenja ter poudarke.
Na glasu se pozna živčnost, da se nam mudi, čustva (neodobravanje, kritika, zamera, gorečnost, zdolgočasenost, …). PAVZE sporočajo! Poudarki so zelo pomembni (za razumevanje in za čustven vpliv)!
Govorica telesa vključuje mimiko, gestiko in proksemiko.
· Mimika so izrazi obraza, preko katerih izražamo svoja čustva, stališča. Nekatere izraze lahko kontroliramo, drugih ne. Nasmeh! Mimika se najbolj vidi na kameri!
· Gestika so gibi rok, nog, dlani, prstov, ramen, glave. Lahko nastopajo za ponazoritev povedanega ali namesto besed. Nekatere gibe naredimo zavestno, druge nezavedno. Ne pretiravajmo pred kamero!
· Proksemika vključuje položaj in gibanje ljudi v prostoru. Držo telesa, način hoje in sedenja. Premikali se ne bomo veliko pred kamero (”prilepljena stopala” – vsak premik zelo nameren in kontroliran), drža telesa pa je pomembna!
Drža telesa: sporoča drugim + vpliva na naše počutje (pokončna, glava dvignjena, ramena sproščena, odprt prsni koš vs. sključena, zaprta, zakrčena ramena, pogled v tla)
Pri izbiri oblačil upoštevamo: ciljno javnost in sporočilo (tematiko), da izražamo sebe oz. del sebe, ki ga želimo poudariti (poslovni, sproščeni, športni)… preveč ‘sproščeno / casual’ lahko izpade neresno; preveč ‘urejeno – fancy, smart’ lahko odvrne določen del publike …
Nekatere barve nas podprejo in same po sebi sporočajo: rdeča – moč, akcijo, pogum; črna – eleganca, sofisticiranost; bela – natančnost, čistost … vendar PRED KAMERO NE NOSIMO bele, rdeče (preveč odbijata svetlobo) ali črne (preveč vpija svetlobo) + ne ozko črtastih, drobno pikčastih ali majhnih karo vzorcev.
Zmerna uporaba nakita, ki mora prestavljati le dodatek (ne velikega nakita!).
Make up – opcijsko (da prikrijemo odboj svetlobe), bolj naraven, ‘dnevni make up’ ker se bo videl od blizu.
- Bodi, kdor si – sproščenost tudi pred kamero
Ne posnemaj drugih, poišči lasten stil. Da bo tvoje sporočilo zares zasijalo skozi tebe, potrebuješ sproščeno telo!
- Telesna priprava na snemanje
- Dihanje podpira govor in kaže (izdaja) na naše čustveno stanje, počutje. Počutje in dihanje sta tesno povezana.
- Sproščeno telo = sproščena čustva = boljša koncentracija uma (sploh, če bomo govorili na pamet!!!)
- VAJA: dihanje
opazujemo naravni ritem, pljučno/trebušno dihanje, preizkusimo oboje, dihamo v trebuh – *pomagala: vizualizacija vdiha, knjiga, leže na tleh z iztegnjenimi rokami nad glavo
- VAJA: uporaba prepone (blokade držimo v telesu: predvsem v grlu in preponi)
premikanje prepone (trebušna prepona ali diafragma je mišična pregrada med prsno in trebušno votlino)
kašljanje, ha, večkrat ‘ha’ na en izdih, držimo daljši ‘ha’; roka na prepono in se opazuješ, ko govoriš ali jo uporabljaš
- VAJA: ogrevanje telesa (sprostimo blokade, zakrčenost)
stresanje telesa + sproščaš zvok, priklon + vstaneš in zehaš, vrtenje vratu in ramen (zakrčenost), zapestij
- VAJA: ogrevanje obraznih mišic (predvsem jezik, čeljust, ustnice, tudi oči) + zvok
pačenje, pačenje + zamrznitev + počasna odmrznitev (opazuješ mišice, ki delujejo)
- VAJA za govorni aparat, izgovorjavo:
A, E, I, O, U čim bolj artikuliraš in počasi stopnjuješ tempo
- vaja za artikulacijo + prebudimo izražanje (doživljanje) čustev: A, E, I, O, U – vsako črko posebej uporabiš skupaj s čustvom, razpoloženjem
- ”BIČ BABA BUH” na en dah, hkrati glavo premikaš levo, naravnost, desno (na vsak stavek premakneš) + uporaba prepone
- ”Cicica cipica cunjice črne cefra” ali ”Pešec prečka cesto čez cestišče” – stopnjuješ tempo
- VAJA: POZORNOST, ZBRANOST = BITI PRISOTEN (pozornost na vse čute – zapremo oči, poslušamo znotraj in zunaj sebe, vonjamo, okušamo, občutimo, pogledamo)
- Soočanje s tremo
Definicija treme: Strah pred jasno definirano bodočo situacijo.
Psihični odziv na stres: negativno doživljanje vs. pozitivno;
uživajmo v vlogi, situaciji, … spomnimo se na vesel dogodek, na ljubljeno osebo, napolnimo se z navdušenjem, vedrino
- negativno: zaskrbljenost, razdražljivost, raztresenost, težave s koncentracijo, neučinkovitost
- pozitivno: vznemirjenost, motiviranost, umirjenost, samozavest,ustvarjalnost, učinkovitost, živahnost, aktivnost, vedrost
Premagovanje treme, stik s telesom:
– prisotnost v telesu, v prostoru
– vpijanje svetlobe v pleksus
– osredotočanje na dihanje
– podoživiš občutke navdušenja
– poistovetiš se s karizmatično osebo
– spomniš se na svoje dosežke, lastno vrednos;
– ‘zaigraš samozavest – fake it till you make it’
– pleši, razgibaj se
– poj, sproščaj glas
– ogrej govorni aparat
– vadi pred ugasnjeno kamero, dokler ti ne postane bolj prijetno
– večkrat zapored snemaj
– pripravi si pomagala (vidni / slušni tip)
– glej svoje posnetke, da se navadiš na svoj glas ter videz in se sprejmeš
– predstavljaj si (ali pa dejansko), da govoriš prijatelju za kamero …
– prilepi sliko svojega partnerja / sina / prijatelja … tik ob kamero in govori njemu
- Vsebinska priprava
~ tudi skrbna priprava pomaga zmanjšati tremo!
Idealna dolžina videa za splet (nagovor) je od 3 do 5 min. Če je brez vizualnih dodatkov še krajše. Ves čas moraš držati pozornost gledalcev. Popestritve (vizualne ali s humorjem, anekdotami, da obdržiš pozornost) naj bodo enakomerne, v ritmu. Imaš relativno malo časa, zato moraš strniti sporočilo, a ga predati zanimivo (zgodba).
DOBER NASLOV – vzbudi pozornost pritegne, je sporočilen, glede na tematiko!
- Osebni nagovor (vključiš gledalca/bralca)
- Vprašanje – vendar ne takšnih, kjer je odgovor DA ali NE oz. kjer predvidevamo, da bralec pozna odgovor
- Ponujanje pomoči, nasvetov (praktična vrednost)
- Presenečenje (nasprotja)
- Seznami s številko
- Besedna igra, znana fraza
Opis videa: ne piši začetka govora, povzemi, podaj zanimivost ali citat, kaj uporabnega.
Jezik prilagodimo govoru (krajši stavki, bolj pogovorno) in poiščemo svoj stil.
– Piši tako kot govoriš. Ne govorimo na enak način kot pišemo.
– Zapiši si namige za izvedbo. Zapiši si npr. ‘’pavza’’, podčrtaj besede, ki jih želiš poudariti.
– Jasen namen:
Poznamo dva temeljna cilja sporočanja, to sta informiranje in vplivanje. Če si zastavimo cilj informiranje, potem bomo seznanjali gledalce z nekimi novimi spoznanji, navodili, znanji ipd. Če je cilj vplivanje, si želimo vplivati na gledalce v tej smeri, da bomo uresničili zastavljeni cilj. Vplivamo na njihova stališča, vedenje in delovanje.
– Ciljna javnost in njene potrebe (uporabnost!):
ali že pozna ozadje in gremo k bistvu ali najprej zgradimo temelje? Žargon, tujke, strokovni izrazi, sleng … – Prilagojeni ciljni javnosti ali jih razložimo ali jih ne uporabljamo. Starostna skupina: mlajša kot je, bolj dinamični bodimo, prilagodimo tudi jezik. Prilagajanje komunikacijskega stila drugemu pomeni, da se približamo njegovemu načinu izražanja. Kaj koristnega bo ciljna javnost dobila od našega videa? (izpostavimo to)
– Na spletu je mnogo videov – ustvari kredibilnost tako, da prikažeš svoje znanje o tematiki, morebitne dokaze, strokovnost (podpis strokovnega naziva npr. dr. tega in tega) – prikažeš dejstva, statistike, citate + osebne izkušnje. Navajanje virov, statistik itd. nam da kredibilnost (lahko se izpišejo na ekranu).
– Bistvo: Jedrnatost + vzeti si čas za doživetje (vs. dolgovezenje ali hitenje)
TRODELNA ZGRADBA:
– Uvodni del, ki ima tri funkcije: vzbuditi pozornost gledalcev (že prva slika pri videu, vizualni vtis je zelo pomemben, NASLOV!! sporočilen in privlačen, a ne zavaja; v opisu videa naj ne bo točno to, s čimer začnemo svoj nagovor), vzpostaviti naklonjen odnos z gledalci in narediti uvod v osrednjo vsebino predstavitve. V uvodu lahko začnemo z vprašanjem, z izzivalno začetno trditvijo, sklicevanjem na znano osebo ali dogodek, uporabo primernega citata, s humorjem (a pozor, nimamo vsi enakega smisla za humor, pazi na ciljno publiko).
– Osrednji del: bistvo (popestritve, da ne izgubimo pozornosti, ritmičnost)
– Zaključni del predstavlja kratek povzetek vsebine. Spomnimo na bistvene vsebinske poudarke, motiviramo gledalce za neko aktivnost. Naj bo zapomnljiv (npr. dober citat, rek, ”punch line”, spodbuda itd.), pozitiven.
– Čustva: Razširi čustvovanje na virtualno občinstvo. Iskreno doživljanje vzbuja empatijo. Z besedami slikamo podobo (doživeto, slikovito).
– Anekdote, zgodbice: Povezava zgodbe z realnostjo: link do občinstva, njihovih vsakdanjih življenj. Ne preveč zgodb! Vsako zgodbo poveži z njeno poanto.
– Podpreš trditev s podrobnostjo, razjasniš s primerom (npr. nov telefon ima 14Gb prostora – to pomeni, da lahko nanj naložimo toliko pesmi, kot bi jih preposlušali na poti do lune in nazaj); lahko tudi kaj demonstriraš, narišeš …
– Pavze: predvidimo jih v pripravi oz. če doživljamo besedilo, pridejo naravno. Premori, povzetki, poudarki, ponavljanje ključnih poudarkov (z drugimi besedami) – tudi odvisno od namena (če želimo, da si zapomnijo, ponavljamo).
IZVEDBA, POPESTRITEV:
Vživeti se moraš kot igralec, doživljati (čustva).
– najdi svoj stil: ne kopiraj gest ali načina govora, poz drugih ljudi ali iz knjig, predavanj … bodi v trenutku in se vedi naravno (sprostitev telesa!)
– vizualni pripomočki: če bodo dodani v montaži, si pustimo prostor za to (pri ključnih besedah ‘ti’, ‘vi’, ‘jaz’ + vprašanjih, čustvenih izlivih, naj bo govorec v kadru; postavitev v en kot kamere, da bo prostor za napise; blue/green screen); lahko pišemo po tabli, papirju (vnaprej pripravljeno vs. risanje, pisanje sproti); izdelani plakati, lutke, rekviziti, … kreativnost – a pozor: manj je več, naj ne zasenči sporočila (dodatki naj sporočilo podpirajo, sicer jih izključimo!)
– Ne govori, ko gledaš v tablo, papir, kaj demonstriraš … kadar govoriš si obrnjen k občinstvu, torej kameri (še posebej, če ne uporabljaš kravatnega mikrofona!).
– verjemi v svoje sporočilo!
– Scenarij nagovora: za vodenje sebe. Besedilo in morebitne aktivnosti (pripomočki) po zaporedju in zraven označi, koliko časa boš potreboval za posamezno aktivnost (npr. demonstracijo aparata). Predvidiš reze, dodatke v montaži.
– Poskusno snemanje: se posnamemo in posnetke analiziramo. Nato odpravimo napake, izboljšamo nastop, lahko damo komu za pogledat (mnenje).
- Priprava na intervju
Predvsem sproščanje!
Strnimo, glede na tematiko intervjuja, glavno sporočilo, ki ga želimo predati (sploh če gre za kratek intervju). Pozanimajmo se, koliko časa bomo imeli na voljo.
Izbira obleke, make up če želimo (frizura).
Ogrejemo govorni aparat (in telo: npr. sprostimo rame, vrat …).
Tik pred lahko delamo vajo zbranosti, pozornost na dihanje, vpijanje svetlobe v sončni pletež (bolje se je osredotočati na sproščanje kot na to, kaj moramo povedati – to bo prišlo samo od sebe, če bomo sproščeni in v trenutku).
- Stik z virtualnim občinstvom
– smer pogleda: intervju vs. nagovor
– predstavljaj si, da govoriš 1 človeku (ne migaš z glavo, oči ne begajo)
– suvereno, jasno, glasno govorimo (uporabljamo prepono), sporočamo čustva, doživljamo (peljemo občinstvo na potovanje)
– preveri svoj odnos: pretirana sproščenost lahko izpade neprofesionalno (briga me), vzvišenost zapira komunikacijo, prevelika resnost zapira tok energije; odpiranje prostora za pretok, prijaznost, smehljaj!
– vključiš občinstvo z retoričnimi vprašanji (npr. Zakaj vam to razlagam? Veste, kaj je sledilo? Kaj bomo izvedeli v nadaljevanju? Ste se že kdaj znašli v situaciji ko, …?) ali jih spodbudite k doživljanju (predstavljajte si … zamislite si …) – s tem pritegneš njihovo pozornost!
– jezik: uporabljaj ‘mi’, ‘vi’, ‘skupaj’ (nagovarjaš občinstvo)
– empatija: Osebne zgodbe premagovanja ovir: prikaz, da zmore nekdo – zmoremo tudi mi; posebej zgodbe ljudi, ki so začeli iz nič … resnične zgodbe, podelitev svojih šibkosti, izkušenj
– spoštljivost, taktnost, medkulturne razlike
DAN 2:
1. Tehnični nasveti
postavitev pred kamero:
najpogostejši izrezi za direkten nagovor so doprsni, bližnji in srednji (F, G, E). Včasih kombiniramo tudi s totalom (če bomo v montaži dodajali kaj v ozadje) in amerikenom.
Filmski plani:
• A: estremni total − oseba zaseda manj kot 1/3 prostora v kadru,
• B: veliki total − oseba zaseda od tri četrtine to tretjino prostora v kadru,
• C: total (medium long shot) − celotna figura v kadru,
• D: ameriški (»ameriken«) plan: − rezan nad ali pod koleni,
• E: srednji (medium shot) − rezan v popku in prostor nad glavo,
• F: doprsni (close shot − CS ali medium close up) − rezan v/pod prsih in prostor nad glavo,
• G: bližnji (close up − CU) − rezan v ramenih in prostor nad glavo,
• H: veliki plan (big close up −BCU) − rezan v Adamovem jabolku (čutimo ramena) in prostor nad glavo,
• I: kader detajl (very close up −VCU) − rezan v bradi in čelu,
• detajl − posebno poudarjen del telesa ali predmeta
Snemanje:
• uporaba stojala, stativa (če ni te možnosti, kamero damo na pohištvo, važno je da je pri miru; če je snemano z roke – bodimo pazljivi!)
• kamera (fotoaparat/GSM/i-pad) naj bo v višini oči
• če snemamo npr. na GSM: obvezno damo v ležeči položaj!!!
• testno posnemimo in si oglejmo
• pravilna postavitev kadra (ne režemo glave, ni preveč prostora nad glavo, motečih elementov v ozadju, nič ne ‘kuka iz glave’ …)
Izbira ozadja (kot obleka, tudi ozadje sporoča!)
a. blue/green screen (lahko tudi rjuha) – pomembno, da je dobro osvetljen, brez senc in gub
b. nevtralna (bela) stena – če bomo dodajali napise, drugače popestrili
c. roža, drevo, predmet o katerem se govori itd. na strani ob govorcu
d. knjige v ozadju, pisarniško okolje (če govori strokovnjak, poslovno)
e. narava v ozadju (pazimo, ne proti soncu!)
f. ozadje primerno tematiki, ciljni javnosti, govorcu
Najpogostejše napake:
– preveč motečih elementov v ozadju
– predmet ali roža ‘kuka iz glave govorca’ ali pred njim
– sonce je za nami (obraz je v senci, nevarno za kamero)
– presvetlo ali pretemno, neenakomerna svetloba, mešanje različnih svetlob
– preveč kričeče ozadje (npr. v montaži ali vzorec na steni)
– v ozadju je dogajanje, ki pritegne preveč pozornosti
– ljudje hodijo pred kamero, odpirajo/zapirajo vrata, ki so v kadru
Zvok:
dodatni mikrofon, če je možno; sicer še posebej pazimo, da ni hrupa v ozadju, da ni odmeva v prostoru
uporaba mikrofona: ne zvijaj žice, ne tolči po / ob mikrofonu, ne premikaj listov (šuhtenje) ob mikrofonu, ne ‘mahaj’ z mikrofonom
Svetloba:
-enakomerno osvetljen obraz
-če je močno sonce, gremo v senco
-ne svetloba od zadaj
-ne mešamo različnih svetlob, če se da
-enakomerna svetloba skozi ves video (če snemamo večkrat, po kosih)
2. Vizualni pripomočki – popestritev videa
– fizični (tabla, papir, plakat, risba, slika, predmeti)
pazimo, da so dobro vidni, preprosto razumljivi, povezani s temo govora, da ni preveč teksta (alineje namesto stavkov) … da jih ni preveč! VADI uporabo pripomočkov, pazi, da jih bo kamera ujela
– dodani v postprodukciji
pustimo prostor zanje že med snemanjem, ne preveč teksta, preprosti, vidni, EN STIL (grafična podoba), podpirajo govor, so ritmično vključeni v montažo; Preprostost: naj ne ‚letijo‘ stvari naokoli …izberi en stil in se ga drži; manj je več
3. Preden stopiš pred kamero
– telesna priprava
– ogret govorni aparat
– čustvena priprava, energiziranje, prisotnost
(vizualizacija: vpijanje sonca v sončni pletež + radiiraš svetlobo preko kamere ljudem; spomniš se prijetnega dogodka, podoživiš navdušenje, zavedanje lastne vrednosti; spomni se na nekoga, ki ga dobro poznaš in je sproščen, karizmatičen govorec/-ka, poskušaj se vživeti v njegovo vlogo, prevzeti njegovo energijo)
Izvedba:
– hitrost govora (malo počasneje kot običajni govor, še posebej, če je zahtevnejša tematika; nauči se variirat tempo); Izgovorjava: vadi težje besede; ogrej govorni aparat; poudarki, pavze
– odpravimo mašila (emm, torej, ne …)
– vedrina, sproščenost, prijaznost, doživljanje zgodbe, navdušenje
– Stojimo pri miru! (sproščenost, kontrola telesa: vsak premik je nameren, da poudari vsebino): predstavljaj si, da so stopala prilepljena na tla, kolikor se premika zgornji del je odvisno od izreza kamere
a. prosto govorjenje v kamero
veliko priprave!!
če se naučimo na pamet, pazimo, da še vedno doživljamo
časovna omejitev: lahko gledamo na veliko uro, nastavimo alarm, imamo pomočnika …
b. branje z lista, kartic s ključnimi besedami
ne mahajmo z listom v roki!
ne berimo vsega, vmes poglejmo v kamero
list lahko podložimo z mapo (vizualno lepo)
c. miselni vzorec ali alineje
list lahko namestimo tik pod kamero (pišimo na veliko!, da se ne trudimo prebrati), na mizo pred nami ali ga držimo v roki in tu in tam pogledamo nanj, da česa ne pozabimo
d. teleprompter (profesionalni ”boben”)
brezplačno dostopen program na spletu (neposredna uporaba) ali za naložiti na računalnik; uporabljamo ga na računalniku, katerega namestimo tik pod kamero
lahko prilagajamo velikost pisave, hitrost vrtenja bobna
uporaba neposredno na spletu: http://www.cueprompter.com/ – omejitev na 2000 znakov
brezplačen download: http://www.movieclip.biz/prompt.html . omejitev na 2500 znakov
še druge opcije so na voljo na spletu
e. avdio posnetek
govor (z doživljanjem, pavzami, poudarki) posnamemo npr. na GSM ali drugo napravo za snemanje zvoka, potem pa v realnem času hkrati poslušamo in govorimo v kamero
4. Pika na i:
– dodamo glasbo (free na Vimeo, Free Music Archive, Youtube music swap ipd.)
– dodamo napise, video, fotografije, power point
– objavimo na Youtube, Vimeo, Moj video … – lahko embedamo v blog ali spletno stran, pošiljamo po mailu, wetransfer, Dropbox
5. Primer video nagovora: http://www.youtube.com/watch?v=czs-ADwh2is
Analiza: že brez zvoka, lahko vidimo čustva!; poudarki z glasom; črno-bela slika, ko so negativna čustva; hitre spremembe kadrov – ves čas se nekaj dogaja; dodatki glasbe; dodane fotografije (zelo sporočilne – čustva), napisi, video; vrže papirje, stiska pesti; vključuje občinstvo, ga spodbuja k akciji; pokaže svoje produkte; humor (z besedami in vizualno – npr. nadene si čelado); deli svoja čustva (zapustila je varno zaposlitev, da sledi svojim sanjam)
napake: odrezan vrh glave, ponekod gestikulira, pa se roke ne vidijo; kratki rezi brez prelivov – lahko so stil; napisi ter slike so zelo kratek čas na ekranu; vtičnica na steni – to napako spremeni tako, da vtičnico vključi v zgodbo (čisto na koncu: ”He’s helping me campaign”)